Határokon átívelő innováció: digitális jelvényekkel a jövő oktatásáért

2025. április 16-án az ELTE Állam- és Jogtudományi Karának tanácstermében aláírásra került az első országokon átívelő, nagyszabású együttműködési nyilatkozat, mely a digitális jelvények fejlesztését tűzte ki célul. Az ELTE, a Maria Curie-Skłodowska Egyetem, a Babeș–Bolyai Tudományegyetem, valamint a Lengyel Oktatáskutató Intézet közötti stratégiai együttműködés jelentős előrelépést jelképez az oktatás fejlesztésére irányuló regionális és nemzetközi törekvéseinkben.



Folyamatosan átalakuló világunkban felértékelődik a szakmákon átívelő, általánosan hasznosítható kompetenciák jelentősége – az oktatásban éppúgy, mint a munkaerőpiacon. Az ELTE Digitális Oktatásfejlesztési Kompetencia Központjában megvalósuló, Somody Bernadette által vezetett Digitális jelvények projekt célja ezért egy olyan digitális jelvényrendszer kidolgozása és tesztelése, amely a hallgatók kommunikációs, problémamegoldási, kutatási és digitális készségeit követi, elismeri és ösztönzi. A jelvények alkalmazása lehetőséget teremt arra, hogy a hallgatók az egyetemi tanulmányaik során megszerzett készségeket hitelesen és mérhető módon mutathassák be a munkaerőpiacon. Az együttműködés keretein belül a lengyel és romániai intézményekkel közösen dolgozunk azon, hogy a digitális jelvények megalapozott elméleti alapjára szilárd lábakon álló, gyakorlatban hasznosítható és alkalmazható eszközöket fejlesszünk.

Az aláíráson Prof. Dr. Borhy László, az Eötvös Loránd Tudományegyetem rektora, Dr. Cseszregi Tamás oktatási igazgató, a Digitális Oktatásfejlesztési Kompetencia Központ (DOKK) szakmai vezetője, Prof. Dr. Somssich Réka, az ELTE Állam- és Jogtudományi Karának oktatási dékánhelyettese, Prof. Dr. Dorota Kołodyńska, a Maria Curie-Skłodowska Egyetem hallgatói és oktatásminőségi rektorhelyettese, Prof. Dr. Arkadiusz Bereza, a Maria Curie-Skłodowska Egyetem általános rektorhelyettese, Prof. Dr. Jarosław Kostrubiec, a Maria Curie-Skłodowska Egyetem Jog- és Közigazgatástudományi Karának dékánja, Prof. Dr. Călin Emilian Hințea, a Babeș–Bolyai Tudományegyetem Politikatudományi, Közigazgatási és Kommunikációtudományi Karának dékánjának képviseletében Dr. Balogh Márton, a magyar nyelvű közigazgatási képzések igazgatója, Robert Jakubik, a lengyel Oktatáskutató Intézet (IBE) igazgatóhelyettese és Justyna Gieżyńska, a lengyel Oktatáskutató Intézet (IBE) stratégiai és fejlesztési csoportvezetője vett részt.

A digitális jelvények gyors ütemben alakítják át az oktatás világát. Dinamikus és hiteles módot kínálnak a készségek, kompetenciák és eredmények elismerésére, túlmutatva a hagyományos diplomákon. A tanulók számára hordozható, megosztható képesítéseket biztosítanak, amelyek bemutatják egyéni képességeiket és élethosszig tartó tanulási útjukat.

Prof. Dr. Somssich Réka szavaival élve az esemény nem csupán a technológiai előrelépésről szólt, hanem a közös egységet, az innovációt és a felsőoktatás jövőjébe vetett közös hitet testesíti meg. “Ez a projekt – valamint a Lengyel Oktatáskutató Intézet szakértelme és technológiai felkészültsége – lehetővé teszi olyan digitális jelvények létrehozását, amelyek hozzáférhetők és valóban hatékonyak. Meggyőződésem, hogy ez a projekt túlnő majd jelenlegi keretein, és egyedülálló, példaértékű kezdeményezéssé válik – nemcsak Közép-Európában, hanem az Európai Unió szintjén is.”

Somody Bernadette, a projekt vezetője a digitális jelvények sokoldalúságára és jövőállóságára hívta fel a figyelmet beszédében. “Egy jó szakembernek együttműködési, kommunikációs, problémamegoldó stb. készségekre is szüksége van – de mindezeken túlmutat, amiről beszélünk. Az úgynevezett transzverzális kompetenciák, különösen az önálló és önvezetett tanulás képessége, kulcsfontosságúak ahhoz, hogy valaki alkalmazkodni tudjon egy folyamatosan változó társadalmi-gazdasági környezethez. Ezért is fejlesztünk egy digitális jelvényekre épülő rendszert, amelynek célja, hogy nyomon kövesse és hitelesítse a hallgatók transzverzális készségeinek fejlődését – mégpedig egy átfogó, stratégiailag strukturált és tervezett keretrendszerben, amely végigkíséri őket tanulmányaik során. Ahogy mondani szoktuk: a legjobb rendszer az, amelyik képes összekötni a pontokat. Ez a rendszer láthatóvá és átláthatóvá teszi a hallgatók részvételét különböző konferenciákon, valamint készségeik és kompetenciáik egészét. Egyúttal hitelesíti a hallgatók sokszínű kompetenciaprofilját – mindezt olyan módon, amely valóban értelmezhető a munkaerőpiac számára is. Ezért hiszek abban, hogy egy ilyen rendszer képes támogatni az egyetemet abban, hogy jelentős szerepet vállaljon egy fenntarthatóbb társadalom építésében. Rendkívül izgatottak vagyunk, hogy ezt az elképzelést közösen valóra válthatjuk.”

A Digitális jelvények a Digitális Oktatásfejlesztési Kompetencia Központ műhelyében fejlődnek további izgalmas, jövőbe mutató kezdeményezéssel egyetemben. Részletek az alábbi linken.