Gonda Zsuzsa: Nyelvhasználat felsőfokon – Az egyetemi oktatás új perspektívája
A Nyelvhasználat felsőfokon projekt célja az egyetemi oktatás és tanulás minőségének emelése a szakmai kommunikáció fejlesztésével. A projekt középpontjában az oktatók és a hallgatók szakmai nyelvi készségeinek fejlesztése áll, különös tekintettel a tudományos szövegértésre, írásra és szóbeli kommunikációra. Az átfogó kutatási és fejlesztési tevékenységek 2024–2025 között valósulnak meg, és olyan innovációkat hoznak, amelyek elősegítik az egyetemi közösség hatékonyabb tanulását és tanítását.
Innovatív alprojektek a tanulás és tanítás támogatására
Az angol szaknyelv használata alprojekt Projektvezető: Csizér Kata (ELTE BTK, egyetemi tanár) Projektcsapat: Albert Ágnes (ELTE BTK, egyetemi docens), Katona László (ELTE BTK, egyetemi adjunktus), Tartsayné Németh Nóra (ELTE BTK, egyetemi adjunktus), Wind Attila (ELTE BTK, egyetemi adjunktus) Az igényfelmérés és fejlesztés révén célzott támogatást kapnak az oktatók és a hallgatók a szakmai angol nyelv használatában. A program új modelleket és stratégiákat dolgoz ki a hatékony nyelvhasználat érdekében.
A tudományos szövegek írása alprojekt Projektvezető: Szabó-Törpényi Annamária Ulla (ELTE BTK, egyetemi adjunktus) Projektcsapat: Farkas Tamás (ELTE BTK, egyetemi docens), Hrenek Éva (ELTE BTK, egyetemi tanársegéd), Laczkó Krisztina (ELTE BTK, egyetemi docens), ), Sliz Mariann (ELTE BTK, egyetemi tanár), Friczné Terbe Erika (ELTE BTK, adjunktus), P. Tóth Teodóra (ELTE BTK, doktorandusz)
A hallgatók szövegértési és szövegalkotási készségeit fejlesztő tevékenységek növelik a tanulási eredményességet. Az adaptált tananyagtartalmak és a szemkamerás vizsgálatok eredményei segítik a hatékony olvasási stratégiák beépítését a digitális oktatásba.
A tudományos szövegek olvasása alprojekt Projektvezető: Gonda Zsuzsa (ELTE BTK egyetemi adjunktus) Projektcsapat: Deme Andrea (ELTE BTK, egyetemi docens), Murányi Sarolta (ELTE BTK, egyetemi tanársegéd), Horváth Zsófia (ELTE BTK, doktorandusz), Balogh Molnár Andrea (ELTE TKK, tanárképzési referens) Az alprojekt célja az egyetemi hallgatók szövegértési képességeinek, valamint a tudományos szövegek olvasásával kapcsolatos szokásainak a vizsgálata; a digitális tananyagok feldolgozásának szemkamerás vizsgálata.
A szóbeli kommunikáció vizsgálata és fejlesztése alprojekt Projektvezető: Gonda Zsuzsa (ELTE BTK egyetemi adjunktus) Projektcsapat: Hollóy Zsolt (ELTE BTK, egyetemi tanársegéd), Juhász Milán (ELTE BTK, egyetemi tanársegéd), Torbágyi Laura Krisztina (ELTE BTK, doktorandusz)
Az alprojekt célja az oktatók kommunikációs készségeinek tudatos fejlesztése. Az eredmények hatására korszerű, aktív tanulási módszertant alkalmazó képzések jönnek létre, amelyek a hallgatók önkifejezési és szakmai kommunikációs kompetenciáját is javítják.
Adaptív tanulási utak alprojekt Projektvezető: Gráf-Szabó Veronika (ELTE OKTIG, educational technologist) Projektcsapat: Kiss András Bertalan (ELTE IIG, Informatikus), Sas László (ELTE IIG, fejlesztő), Szabó Zénó (ELTE IIG, fejlesztő)
A Canvas tanulási platformon fejlesztett digitális tananyagok lehetőséget adnak az autonóm tanulásra és a változatos stratégiák alkalmazására. A hallgatók saját tempójukban haladhatnak, ami növeli a tanulási motivációt és az elégedettséget.
Hatások az egyetemi közösségre
A projekt eredményeként:
Az oktatók: korszerű módszertant alkalmaznak, tudatosabban kommunikálnak, és hatékonyabban osztják meg a tudásukat.
A hallgatók: fejlődnek a szakmai készségeik, növekszik a tanulási motivációjuk és az elköteleződésük, ami jobb tanulmányi eredményekhez vezet.
A tanulási folyamatok: az innovatív digitális tananyagok és tanítási módszerek támogatják a hallgatók autonóm tanulását és a digitális kompetencia fejlesztését.
A Nyelvhasználat felsőfokon projekt átfogóan támogatja a 21. századi oktatás célkitűzéseit, hozzájárulva az egyetemi tanulási élmény gazdagításához, az oktatói tevékenység hatékonyságához és a hallgatói sikerességhez. Az interdiszciplináris megközelítés és az adaptív megoldások révén az ELTE tovább erősítheti szerepét a felsőoktatási innovációban.
Konferencia-előadások
Contemporary Crossroads – 2024. június 14.
dr. Csizér Kata, Fekete Imre: What is students’ autonomous use of technology in learning and using foreign languages?
dr. Wind Attila: A Corpus-Based Investigation of Variation in Syntactic Complexity Between Natural and Social Science Disciplines
dr. Albert Ágnes Erzsébet, dr. Wind Attila: Needs Analysis for EAP: Developing an Interview Guide
Némethné Tartsay Nóra: Using AI in learning ESP in tertiary education
ELTE BTK Magyar Nyelvtudományi és Finnugor Intézetének a Magyar Tudomány Ünnepén tartott online szakmai konferenciája – 2024. november 18.
dr. Farkas Tamás, dr. Laczkó Krisztina, dr. Szabó-Törpényi Annamária Ulla: Egy induló projekt bemutatása. Konferencia-előadás a Magyar nyelvészeti kutatások a társadalom szolgálatában 5.
Klemmné dr. Gonda Zsuzsa, Murányi Sarolta, dr. Deme Andrea: A tudományos szövegek olvasásértésének a mérése. Egy induló projekt bemutatása. Konferencia-előadás a Magyar nyelvészeti kutatások a társadalom szolgálatában 5.
III. Felsőoktatás Felsőfokon konferencia – 2025. február 06.
Gráf-Szabó Veronika, Kiss András Bertalan, Kiss Balázs: Egyéni tanulási útvonalak kialakítása a Canvas keretrendszerben
dr. Csizér Kata és dr. Albert Ágnes: Az angolszaknyelv használatával kapcsolatos igényfelmérés: Interjúkutatás vezető oktatókkal.
Innovatív digitális módszerek az oktatás és kutatás területén, nemzetközi tudományos-gyakorlati konferencia – Beregszász, 2025. március 27-28.
Klemmné dr. Gonda Zsuzsa, Hollóy Zsolt: The process of developing and applying the red measurement tool
Tanulmányok
Antalné Szabó Ágnes – Gonda Zsuzsa: Kommunikáció a tanárképzésben, In: Gonda Zsuzsa, és Csapodi Csaba, szerk. Tanulmányok a Mester és tanítvány országos tanárképzési konferenciáról. Köt. 11. Diszciplínák tanítása – a tanítás Diszciplínái. Eötvös Loránd Tudományegyetem, 2024.
Kata Csizér and Dávid Smid: Intended Effort and Self-Related and Social Experiences during Study Abroad at a European University, Elérés 2025. április 4.